HOME       HISTORIE      COMMANDANTEN      FOTO'S:1910-2010    32nd-TFS    LINKS      CONTACT 
Foto's van de Vliegbasis Soesterberg tot september 2009
Hangaar 1
Hangaar 2
Hoofdgebouw, gebouw 13
Achterkant gebouw 13
Gebouw 35
Door een "wandeling" over de basis te maken ziet u de diverse gebouwen en objecten op de voormalige vliegbasis.
Vanaf september 2009 is in opdracht van Hart van de Heuvelrug gestart met de sloop van "niet bijzondere objecten en gebouwen" op de Vliegbasis Soesterberg.
Veel van de gebouwen die u hier ziet zijn inmiddels ten prooi gevallen aan de slopershamer.
Het monument op zijn huidige plek.
Gebouw 58
Gebouw 59
Gebouw 60
Gebouw 66 aan de kant van de flightline
De brandweer, gebouw 84
Achterkant van het gebouw van de brandweer
De verkeerstoren
Op de hoofdbaan gebouw 163: Final approach
Gebouw 130 van de Motor Transport Groep
In dit voormalige badhuis uit 1920 werd later de afdeling Voorlichting van de vliegbasis gevestigd.
Bunker voor de bewaking langs het hek
Ingang van een schuilplaats
Een van de vele volgelopen bomkraters uit de 2e Wereldoorlog op de vliegbasis. Deze plas water heet de "kikkerpoel"
De huidige ingang aan de zuidzijde van de basis, voorheen de ingang naar Camp New Amsterdam.
Het gebouw van Verwey en Lugard deed vroeger dienst als verbandgebouw.
De meeste van de gebouwen op de vliegbasis hebben de Tweede Wereldoorlog niet overleefd. Dat geldt echter voor alle vliegvelden in Nederland.

Gebouw 86
Het gebouw van 298 Squadron
De auto hobby club
Dienst Vervoer en Onderhoud
De Cross
Voormalige eetzaal
Logistiek gebouw zuidkant van de vliegbasis
Voormalige Onder Officiers Mess
Opslag loods USAF
VVA-meteo
Het Officierscasino aan de Kampweg
Deze schakelaar ("NetzspannungsRegler") heeft een lange tijd in het Officierscasino tegen een wand gezeten. De schakelaar is inmiddels vervangen door een eigentijds model.
Na de capitulatie nam de Luftwaffe bezit van de vliegbasis. Ook verscheen er een Wehrmachtsheim/Soldatenheim- het huidige Officierscasino- aan de Kampweg in Soesterberg. Het Soldatenheim werd gebouwd als ontspanningsruimte voor de Duitse troepen. Het massieve en indrukwekkende complex in Nazi bouwstijl werd gebouwd naar een ontwerp van de Berlijnse architect Hans Schiffers. Uit een door Hans Schiffers getypte brief die ik van hem in bezit heb (via Dik Top) blijkt het volgende.

Hans Schiffers (geboren in 1905 in Keulen) was architect en schilder in Berlijn en werd op 35 jarige leeftijd ingedeeld in het "Luftwaffenbataillon 304" en kwam in 1940 naar Nederland. Zijn eenheid werd ingezet om bij de vliegbasis Soesterberg bouw activiteiten te verrichten. Hans Schiffers was onder andere verantwoordelijk voor de camouflage van gebouwen en infrastructuur op de vliegbasis. Hij kreeg vervolgens "...mit freude als architect..." de opdracht een Soldatenheim te ontwerpen. De samenwerking met de Nederlandse firma Bruil (1906 opgericht) wordt door hem als "hervorragend" genoemd. Door deze goede samenwerking met het bouwbedrijf kon het soldatenheim snel worden gerealiseerd. Tijdens de oorlog werkte Hans Schiffers ook bij "De Organisation Todt" (OT) Dit was een Duitse bouwmaatschappij in nazi-Duitsland, genoemd naar de oprichter Fritz Todt. De organisatie werd in 1938 opgericht. In 1945, toen het Derde Rijk was gevallen, werd de organisatie opgeheven. Na de oorlog is Hans Schiffers door de Engelsen gevangen genomen en in 1946 vrijgelaten. Aan het eind van zijn brief schrijft hij dat hij niet meer informatie kan geven omdat "...ich alles was mit dem Krieg zu tun hatte vergessen wolte"

Het Soldatenheim werd, om reden van camouflage, uitgevoerd in donkere baksteen met hoge ramen. Er is een indrukwekkende entree, een hal met marmeren tegels (Belgische Napoleon rouge) een theaterzaal met grote (imitatie) Vlaamse kroonluchters, eetzalen en gelagkamers. In de theaterzaal werden vaak concerten en gastoptredens verzorgd door (bekende) orkesten en artiesten. Er werden ook Nazi propagandafilms vertoond en sterk propagandische en wetenschappelijke lezingen georganiseerd. In deze lezingen werden de gevechtservaringen aan het Nazi front heroïsch beschreven.
In de kelder, van zwaar bewapend beton, bevinden zich schuilkelders voor lucht- en gasaanvallen, een grote wijnkelder en een kegelbaan. Na de oorlog heeft het Wehrmachtsheim dienst gedaan als opleidingsgebouw van de KLM en als gebouw voor de luchtvaartgeneeskundige dienst. In de jaren vijftig kreeg het de functie van Officierscasino voor de Koninklijke Luchtmacht. Vanaf 2007 is het niet meer in handen van de Koninklijke Luchtmacht.

Entree met borstbeeld Generaal Snijders in 2008
De grote evenementen zaal
De bar van het Officiers Casino.
Copyright 2007, Hans van Breukelen
De toegangsdeur van een van de schuilkelders tegen lucht- en gasaanvallen.
De oorspronkelijke Duitse kegelbaan in de kelder van het Officiers Casino is nog zichtbaar.
Entree met borstbeeld Adolf Hilter tijdens de Duitse bezetting
De rijschool, gebouw A58 (foto:Mathieu Bogers)
Entree van de rijschool, gebouw A58 (foto:Mathieu Bogers)
Theorielokaal van de rijschool, gebouw A58 (foto:Mathieu Bogers)
Hal van de rijschool, gebouw A58 (foto:Mathieu Bogers)
Bunker 500, naast gebouw 13
Bunker 600, aan de zuidkant van de basis.
De foto sectie van de vliegbasis
Foto: Peter Stennekes
Prins Bernhard voor hangaar 2 op Soesterberg tijdens Veteranendagen KLU 16 september 1998. Foto: Peter Stennekes
Prinses Juliana en Luitenant Generaal Louwerse, kijkend naar de landing van Prins Bernhard op de vliegbasis in april 1991
Foto: Peter Stennekes
Overzicht Cross-servicing met F27's en hangaar 1 en 2, januari 1984 Foto: Peter Stennekes
In 1950 werd begonnen met de aanleg van het Central Europe Pipeline System (CEPS), beter bekend als de NAVO pijplijn, om de vliegvelden van de geallieerde strijdkrachten te bevoorraden.
Het totale buizennet omvat 6000 kilometer aan pijplijn waarvan 1000 km in Nederland ligt. In Nederland loopt de hoofdlijn van Pernis naar de Noordduitse laagvlakte dwars door de provincie Utrecht, met een aftakking naar de vliegbasis Soesterberg.
De aftakking van deze buis loopt over de Rijksweg A28 ter hoogte van de vliegbasis Soesterberg. Deze leiding is in beheer bij Defensie Pijplijn Organisatie (DPO). Het betreft een leiding met een inwendige diameter van 4,12 inch en een maximale werkdruk van 80 bar. Deze pijplijn loopt over een betonnen "spoorviaduct", waar overigens nog nooit een rail op heeft gelegen, laat staan dat er ooit een trein overheen is gegaan. Het vermoeden bestaat dat het viaduct speciaal voor de pijplijn is aangelegd. Er werd weinig bekendheid gegeven aan de aanwezigheid en functie van de pijplijn vanwege de mogelijkheid tot sabotage.Het is niet bekend of met de sluiting van de vliegbasis de pijplijn nog in gebruik is.
Het "spoorwegviaduct"over de A28 waarover een pijplijn naar Soesterberg loopt.
(Foto : Geheim Landschap, Provincie Utrecht)
Boven en links: Detail foto's van het viaduct met de pijplijn. Uiteraard ligt de pijplijn goed beschermd in een betonnen bak.
(foto's: Erik van Breukelen)
1990
1920
Op de vliegbasis Soesterberg is uit de periode Verwey en Lugard dit karakteristieke 'verbandgebouwtje' bewaard gebleven, in sterk gewijzigde vorm weliswaar, maar nog wel herkenbaar.
Het is omstreeks 1950 herbouwd op de fundamenten van het oorspronkelijke gebouw.
Het deels houten gebouwtje uit 1910 is het oudste luchtvaartgebouw van ons land.
2014
Vlakbij het nieuwe Nationaal Militair Museum op de vliegbasis Soesterberg is het verband gebouwtje uit de periode Verwey en Lugard opnieuw opgebouwd.