HOME       HISTORIE      COMMANDANTEN      FOTO'S: 1910 tot heden   32nd-TFS    LINKS      CONTACT 
Het 32nd Tactical Fighter Squadron van 1954 - 1994
Als gevolg van de Koude Oorlog en de dreiging vanuit de toenmalige USSR, werd besloten om in centraal Europa de luchtstrijdkrachten te versterken. Samen met andere militaire maatregelen werd besloten dat de Nederlandse Luchtmacht versterkt zou worden met een Amerikaans Luchtmacht Squadron om zo aan haar NAVO verplichtingen te kunnen voldoen.
Op 1 november 1954 landde het eerste Amerikaanse militaire toestel, een F-86F Sabre, voor dat doel op vliegbasis Soesterberg. Officeel werd op 16 november 1954 het 32e Tactical Fighter Squadron (32TFS) "The Wolfhounds" geïnstalleerd op de Vliegbasis Soesterberg. Het 32TFS stond onder leiding van de Nederlandse commandant van de vliegbasis Soesterberg. Het bleef ook Nederlands grondgebied waarvandaan de Amerikanen opereerden. De bewaking van het Amerikaanse deel "Camp New Amsterdam" werd door Nederlands en Amerikaans luchtmachtpersoneel uitgevoerd. De training van de vliegers, het grondpersoneel en de logistieke en administratieve ondersteuning vielen onder Amerikaanse verantwoordelijkheid.

De Missie van het 32TFS:

"To prepaire for and conduct all-weather operations in the roles of interception, identification and air superiority"





Het Amerikaanse squadron vloog onder andere met de F86 Sabre. Prins Bernhard inspecteert een Sabre in 1954. De Sabre periode liep van 1954-1956.(bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
De militairen en hun gezinnen woonden over het algemeen in de wijk Apollo in Soesterberg. De huizen hadden een duidelijk eigen stijl. Een Amerikaanse wet bepaalde dat huizen die op kosten van de USA in het buitenland werden gebouwd, in geprefabriceerde onderdelen uit de USA betrokken moesten worden. Nederlandse aannemers mochten het werk uitvoeren.

Er werd gestart met ongeveer 200 Amerikaanse militairen. Degene die getrouwd waren mochten hun gezin meenemen. Uiteindelijk waren er ongeveer 3500 Amerikanen waarvan 1600 militairen. De auto's waarin zij reden waren Amerikaanse modellen: Ford Thunderbird, Chevrolet en Pontiacs met vaak opvallende kleuren. Ook de nummerborden weken af. Het  waren gewone NL nummerplaten maar ze begonnen of eindigden allemaal met de letters GN (Geen Nederlander).
De vliegbasis werd flink uitgebreid en kreeg een gesloten karakter door de steeds strengere beveiliging. Het Amerikaanse deel van de vliegbasis beschikte zelfs over een eigen militiare politie die er geen been in zag om Nederlandse militairen aan te houden. Zo heeft ooit een Nederlandse officier "spread eagle" op zijn buik op de grond gelegen met een doorgeladen geweer van de MP op hem gericht. Hij reed in verboden gebied zonder toestemming van de Commandant 32 TFS.
Op de vliegbasis Soesterberg : Een "Nederlandstalige" waarschuwing dat men zich op Amerikaans militair grondgebied bevond.
The Base Chapel (bron:"Geheim Landschap" 200 jaar militairen op de Heuvelrug)
Bordje in de hangar van de Sortie Support op Camp New Amsterdam.
Woningen van Amerikaans hout in de Amerikaanse wijk in Soesterberg.(bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Aankomst van de Super Sabre in 1956. Super Sabre periode van 1956 -1960
Delta Dagger periode:1960-1969 (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
De Phantom periode van 1969 - 1978 (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Prins Bernhard vloog ook met de Phantom's (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
De F15 "Eagle" periode van 1978 tot en met 1994





Foto rechts: krantenartikel naar aanleiding van de aankomst van de eerste F15 Eagle op de vliegbasis Soesterberg.
Na de opheffing van 32TFS werd het commando overgedragen aan Kol Ansink. Bij de ingang van het Amerikaanse deel van de basis werd het welkomstbord aangepast. (Foto:Oscar Mulder)
Commando overdracht (Foto:Oscar Mulder)
Overdracht van de Amerikaanse vlag: Stars & Stripes (Foto:Oscar Mulder)
Overdracht van de Stars & Stripes. Het definitieve einde van ruim veertig jaar aanwezigheid van de "Wolfhounds" in Nederland. (Foto:Oscar Mulder)
Uit het blad "The Interceptor" een stukje waarin de commandanten van het 32TFS worden genoemd tot en met 1968.
De val van "de Muur" in 1989 en de ineenstorting van het Oostblok betekende het definitieve einde van de Koude Oorlog. Dit had vergaande consequenties voor de militaire organisatie. Een van de consequenties was het vertrek van de Amerikanen en de uiteindelijke ontruiming van de vliegbasis Soesterberg. Op het Amerikaanse deel van de vliegbasis werkten veel Nederlandse militairen en burgers samen met de leden van het 32TFS. Tijdens de commando overdracht in 1994 werd Camp New Amsterdam weer aan de Nederlanders overgedragen.
"Scramble" in de ZULU Hangaar: 2 F15 Eagles klaar voor onmiddellijk vertrek. (Foto:Oscar Mulder)
De laatste commandant van het 32TFS: colonel Hodgkins (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")

Tekst van de cd: History 32nd Squadron
"The Queen's own" Uitgegeven door UGA Software in Zeist
Voorwoord van colonel Hodgkins voor de cd: History 32nd Squadron "The Queen's own" (Uitgegeven door UGA Software in Zeist)

Aanleg van de wijk Apollo (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
In de zuidwesthoek van de vliegbasis kregen de militairen hun eigen kampement: Camp New Amsterdam. Hier bevonden zich niet alleen de onderkomens voor de Amerikaanse vliegtuigen een de technische voorzieningen voor het squadron, maar ook  een school en allerlei andere voorzieningen. Zo was er naast een bowlingbaan en fitnessruimte ook een eigen kerk (Base Chapel) te vinden. De winkel met Amerikaanse goederen (Commissary) zorgde ervoor dat de ondernemers in Soesterberg niet veel Amerikanen in hun winkels zagen.

Soester Courant 16 juni 1977: Amerikaanse woonwijk in Soesterberg officieel in gebruik genomen
Commissary in 1994 (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Een verzameling badges van het 32TFS van de cd: History 32nd Squadron "The Queens own"
Commandant 32nd, Hoot Gibson in gesprek met Prins Bernhard (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Audio edit studio van de American Forces Network (AFN) De studio op de vliegbasis van waaruit speciale radio en tv uitzendingen voor de Amerikanen werden gemaakt (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Zendmast AFN (bron:cd- History 32nd Squadron "The Queen's own")
Foto van de F15 shelters gemaakt vanuit een KLu F-27 op 21 juli 1981.
De foto is gemaakt en ter beschikking gesteld door Gerben Tornij.


Het gebruik van staart codes, waarmee door Pacific Air Forces (PACAF) gedurende de tweede helft van 1966 werd begonnen, werd uitgebreid naar United States Air Force Europe (USAFE) in januari 1970. De eerst letter van de twee letterige code die de 'wing' aangaf, was meestal de eerste letter van de naam van de basis. De tweede letter, die het 'squadron' aangaf, bestond uit een reeks van letters die voor alle United States Air Force (USAF) eenheden met, één uitzondering, hetzelfde was. De gebruikte letters waren 'R', 'S', 'T', Ú en 'V', indien er een vijfde squadron was. Deze bepaalde letters waren ogenschijnlijk uitgezocht om, zoveel als mogelijk, duplicatie van codes reeds in gebruik bij Tactical Air Command (TAC) en PACAF eenheden, te voorkomen. Een uitzondering op de regel was 401 Tactical Fighter Wing op de Torrejon vliegbasis in Spanje, welke 'J', 'K' en 'L' gebruikte, aangezien de 'TS 'en 'TT 'codes in gebruik waren bij twee 'squadrons' van de 'Special Operations Wing' op de "Nakhon Phanom" RTAFB.

In 1970 werd aan 32TFS de 'CR' staart code toegewezen. De 'C 'werd schijnbaar uitgezocht om Camp  New Amsterdam aan te duiden, de squadron identificatieletter: 'R' werd gekozen als de eerste letter in de reeks, aangezien 32 TFS het enige 'squadron' was dat aan de basis was toegewezen. Een meer toepasselijke code zou waarschijnlijk 'SR' zijn geweest om Soesterberg aan te duiden, maar die was al in gebruik bij '62  Tactical Airlift Squadron' op Sewart AFB, Tennessee.
Op 1 april 1972 werd het systeem veranderd en werd één enkele code gebruikt om een hele 'wing' aan te duiden in plaats van één voor elk individuele 'squadron'. Dit resulteerde in het verdwijnen van vele codes, samen met het ontstaan van enkele nieuwe codes. Zoals bekend werd door 32 Tactical Fighter Squadron  de oorspronkelijke 'CR' code behouden.

Uitleg over het gebruik van de staartcodes
Het 32 Squadron was de enige Amerikaanse Luchtmacht eenheid met een speciaal ontworpen banier die werd aangeboden aan het squadron ter gelegenheid haar twintigste verjaardagsfeest op 16 november 1974. Prins Bernhard schonk de groene geborduurde banier tijdens een formele militaire ceremonie voor "uitzonderlijke verdiensten en uitstekende vervulling van zijn missie." Het banier werd in ontvangst genomen door Kolonel Kenny D. Cobb, toenmalig Commandant van 32 Squadron.
Het banier van het 32TFS is groen, wat het groene land voorstelt waarvandaan het squadron opstijgt, met gekruiste witte banen als symbolen van de twee landingsbanen op de Vliegbasis Soesterberg. In het midden het embleem van de Koninklijke Luchtmacht en, in gouddraad, 32 T.F.S. (USAF), 1954-1974.
De speciaal ontworpen banier voor het 32 TFS
De staartcode van 32 Tactical Fighter Squadron
Klik op de muzieknootjes om een geluidsfragment van AFN Soesterberg radio te horen
Filmfragment over de komst van de Amerikanen naar Soesterberg en de verklaring waarom de Wolfhounds hun naam hebben gekregen.
Klik op het plaatje om de film te starten.
Filmfragment van een F15 scramble vanuit de ZULU hangaar op Soesterberg. Klik op het plaatje om de film te starten.
Klik op de foto voor een kort introductie filmpje van het 32 TFS.
Klik op de foto's hierboven voor de journaal uitzendingen over het vertrek van de laatste F15's van Soesterberg.
Alle vliegtuigshelters op de vliegbasis Soesterberg werden door de Amerikanen gebruikt.
Zowel degenen rondom de Zulu hangaar als ook degenen aan de kant van Den Dolder.
Ze zijn in de tijd van de Koude oorlog gebouwd als bescherming voor de vliegtuigen.
Op Soesterberg stonden geen Nederlandse vaste vleugel toestellen die in de shelters onderdak moesten krijgen.
De Amerikanen betaalden een huurprijs voor het gebruik van de shelters.
Zij bleven dat nog enkele jaren lang doen na hun vertrek uit Nederland in 1994.
Dit deden zij voor het geval er noodzaak zou zijn om snel terug te moeten keren.

Een fragment van een tv uitzending, uitgezonden vanaf de vliegbasis Soesterberg, van Newsroom van TV18 en Eagle FM uit 1994.

Met een terugblik op het vertrek van de F15 Eagles. Maar ook een terugblik op andere uitzendingen.

Klik op de foto (links) voor het fragment.
Oorspronkelijke badge van het 32 TFS
Afbeelding: Jurgen Molendijk, Artifacts Eindhoven
Een Amerikaans model auto met een GN (Geen Nederlander) nummer op de vliegbasis in 1960

Het 32TFS of 'The Queens Own' zoals ze zichzelf noemde, had een zeer goede reputatie binnen de NAVO en Nederland.
In 1959 ontving het 32TFS het predikaat "Koninklijk" met daarbij de kroon en de krans van de Nederlandse koninklijke familie (het Huis van Oranje) die werden toegevoegd aan het embleem.
Deze unieke eer werd toegekend als erkenning voor de bijdrage van het 32TFS aan de verdediging van Nederland en het illustreerde de nauwe banden met de Koninklijke Luchtmacht en Nederland.
Het 32TFS had als enige eenheid in de USAF de koninklijke onderscheiding van een andere natie in haar embleem staan.